Make your own free website on Tripod.com
 

GPP , 4O TAHUN AKAN DATANG

(EPS 1)

        TULISAN :       CENCOROT
            EMAIL :        skshah @tm.net.my
 
Aku sedang leka membelek-belek kain langsir yang hendak ku beli untuk gantian langsir di rumah ku di kedai kain itu.  Ketika itulah aku tiba-tiba terlihat kelibat seorang yang seakan-akan ku kenali melintas di hadapanku.  Siapakah dia?  Aku rasa aku memang kenal dia.  Maka aku ekori perempuan yang ditemani seorang perempuan yang agak jauh beza umur dari ku.
Untuk kepastian lebih jelas lagi, ku keluarkan teropong 'binacular'ku yang memang sentiasa ada dalam beg tanganku ini dan ku teropong mereka dari kejauhan. Aku rasa camlah aku ni James Bond pula. Dah lama aku tak tengok citer JB ni...tetiba aku lak yang jadi JB... Perempuan saspekku tampaknya sedang memilih kain juga.  Tapi aku agak sangsi dengan perlakuannya yang asik meggosok-gosokkan kain yang diminatinya ke kulit mukanya. Wanita yang seorang lagi memerati ke arahnya sentiasa.  Ia membawa seplastik barang yang rupanya seolah-olah seperti Pampers.  Itu yang dapatku peratikan dari sebalik kekain ini
Mereka terus kuekori. Tetiba, dia memalingkan mukanya ke arah aku lalu aku melompat bersembunyi di sebalik kain baledu yang dipamirkan berhampiran denganku. Nasib baik dia tak nampak aku. Aku teruskan aktivitiku setelah ia tidak lagi melihat ke arahku.  Kemudian sekali lagi dia berpaling dan aku sempat sembunyi di sebalik kain sari yang berhampiran. Kali ini, aku nampak jelas wajahnya, memang tidak syak lagi. Aku yakin dialah orang yang pernah kutemui dan kukenali suatu ketika dulu. Dalam masa aku berangan-angan itu, mereka hilang dari pemerhatianku. Ke mana pulak hilangnya.! Tetiber...OPOCOTTT !!!!...
Aku disergah oleh seseorang.
"Kenapa ikut kami haaaaaaaaa????!!!Apa yang kau mahu????". Habis peranan James Bond aku.  Aku dah tertangkap dan kini aku sedang terketar-ketar di hadapan dua orang perempuan itu. Perempuan yang menemaninya itu tampak garang sekali sambil memegang sebatang kayu. Yang seorang lagi tu pulak memandang tepat ke arahku.
"Ssssssaya sesajer jer....bakun...tingin nak jadik James Bond!!" jawabku.
"Aaaaaaaaaaaaaaaahhh..tak mungkin...itu bukan jawapan yang kami mahu denga. Ibu..nak saya apa-apakan orang ni????"kata nya kepada sorang lagi tu...Oooo..rerupanya mereka anak dan ibu. Aku makin pasti.
"Nanti....nanti nakk...saba....ibu rasaaaaaaaaa...orang ni semacam jer....ada roper Kajol sesikit....eeerrr...ngko ni saper haaa??? cam familiar jer...dulu ngko pernah bakun citer Kuch Kuch Hota Hei ke???" kata perempuan tu.
Kalau dia dah sebut Kajol tu, maknanya aku tak silap orang lagi dah.
"Aku pun rasa muka awak ni familiar gak. Itu sebab aku ikut awak ni tadi...kot-kotla awak ada utang ngan saya, boleh saya tuntut..."
"dusyummmm....aku berutang ngan orang??? ooii...tak mainlah utang-utang ni....orang utang kat aku adalah...tah tah kau ni salah sorang yang penah berutang ngan aku dedulu kotttt???"
"aikkk.....tak de lee...aku pun tak suka la nak berutang-utang ni...ada sorang tu jer yg aku berutang lom bebayar2 lagi...kehkehkeh...tapi aku tak penah lupa kat utang aku tu...gini jer lah..aku menderita rasanya bila teragak-agak nak negur kau ni...let me guess....adakah kau ni Sue.....Suzana ZA...atau Sopia Jin???"tanyaku berterus terang.
Dia membetulkan cermin matanya dan melihat aku keratas ke bawah.
"Ko kenal aku? padanla aku rasa cam kenal ko gak...sat...let me think pers......HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!"
Terkejut dog aku dibuatnya.
"Ini Kajol @ Kak Cen kan...kan...kan....??"
"Tidak silap lagi tu...tapi jangan la ko panggil aku Kajol..sebab aku nak gak orang panggil aku Madhuri....kehkehkeh..."
Lalu kami berpelukan Arab di tetengah kedai kain tu.  Anak di sebelahnya hanya memerati.  Aku yakin, dia tu mesti si Aina, sebab dia masih lagi suka pegang kayu Golf tu.
"Eh Kak Cen pekaba la ni...tinggai mana....?"si Sue memulakan soklan bonus untuk aku.
"Biasa la...camni lah keadaan aku....sejak kita terpisah oleh jarak dan masa...akak still dok kat PD tu le....kau lak camner sue??? Ada tak jumpa kenkawan GPP kita yang dedolu tu???"
"Panjang citer kita ni Kak Cen..Sebelum tu....pekenalkan..ni anak Sue...Aina...Aina, salam Auntie Cen ni....olpren ibu nih....ingat lagi tak???"
Betul lah jangkaanku. Aina salam aku. "pekaba auntie Cen" tanyanya pendek. Kayu Golf tadi dah diletaknya ditepi..
"Eh...jomla..kita dok kat kedai Ke Ep Si sebelah ni..boleh kita citer sesambil minum RB...."kata sue.
"Errr..RB tu apa???" aku musyhkil.
"Laaaaaa...takkan tak tau kot....Root Beer laaa...jom Aina...bawak Auntie Cen ni..."
Aina memimpin aku dan ibunya masuk ke kedai Ke ep Si . Kami pilih satu tempat yang strategik di satu sudut kedai tersebut.
"Hah...lege rasanya dapat duduk. Meh Kak Cen...nak makan apa?"tanya sue.
"Air ngan french fries jer lah...aku lenguhla ngunyah bebende yang kekeras la ni.."jawabku.
Aina bangun memesan makanan dan minuman.
Kami sambung sembang.
"Akak ada denga citer si Wati tak?? dan yg lelain tu..??"tanya sue.
"tak de la sue...akak ni dah lama putuih hubungan ngan korang. tak tau apa jadik kat korang...idup ka....mati kaa....sikitpun aku tak tau...sib la hang still idup sue.."
"Cissss...akak ni....alak cakap cam tu...so far GPP yang sue tau, semua idup lagi..cuma masa dah mengubah sesikitla diri kita ni. Akak sekang buat apa?"
"Akak bajar tak abis lagi sue..tengah abiskan projek phd ni ha....tah bila abisnya...."jawabku.
"Aikkkk....tak abis-abis lagi bajar???????dah baper lama ??Sampai bila nak bajar nih??"
"Ala Sue....masa amik master dulu tak baper kali repeat paper....dah selesai tu baru aku amik phD ni....ha...tak lama lagi abih la...hehehehe...eh...sue..anak hang baper orang semuanya..dan mana Nan..tak nampak pung dia??"
"Tak ramai la Kak Cen....9 orang jer...Nan dok jaga cucu kat umah tu..."
"Haaaaaaaaaaaa?????? 9 orang???pusss semangat..." teperanjat aku.
"Ala kak cen, diorang yang lelain tu lagik ramai anak. Tu si Sipah tu...15 orang anaknya..tak campur ngan anak tirinya 8 orang, si Wati tu,...nak tau...10 orang anaknya, Puteri 13 orang, Kak iza lak, 13 orang, Jah 14 orang anak, Ary 9 orang, Zue 11 orang, Syida sedozen anak, Imah pun 12 orang gak anaknya, Suri dedenganya ada 14 orang anak, linaa 5 orang anak, dizzy ada 9 orang dan Jeen 6 orang....dah la....mencungap aku nak bagi semua lapuran anak ni kat Kak cen...kak Cen kontek la diorang tu sendiri..." sian Sue...memang mencungap gak dia nak bacakan jumlah anak-anak orang tu.
" Okla Sue..sian kat kau...aku cuma nak tau sorang lagi....si jejaka mee bandung kita dolu tu, baper dah anak nya ngan Imah tu????"
"Ooooo....dia ka....kehkehekh....memang memula tu susah tul nak dapatkan maklumat terkini dia....last-last sue dpt tau yang anak dia semua kembar....4 kali banak semua kembar 3...sekang ni anak dia 12 orang la..pehtu dia teruih makan pil prancang...muahahahha..."
"Sonokla dia dpt anak kembar yek...heheh"
"Jemput minum Auntie Cen....ibu..." kata Aina yang membawa minuman dan makanan .
"Tima kasih Aina." aku terus hilangkan dahagaku dengan meneguk air RB ..pehtu makan kentang goreng sesama ngan sue.
"Aku memula tadi tu, mushykil  tengok kau sue....naper kau asik gegosok kain kat kedai tadi tu?"
"Ntahlah kak Cen...semenjak dua menjak ni, sue suka lak buat camtu..."
"Betul tu Auntie....Ibu sekang ni tak leh biakan jenjalan sensorang gi Shopping..penah banyak kali , lepas dia gosok-gosok kain tu, dia akan terus masukkan dalam beg besar dia ni....tak bayar pun.  Sebab tu Aina kena selalu peratikan ibu kalau masuk kedai kain tuh...dah lah salu nak buang air tak mo cakap...sebab tu Aina bawak pampers ni...takut ibu tebuang air kat luar toilet lak.."
"Ishh...isshh...ishhh...sampai gitu sekali hang sue...hiba atiku mendenga nyer." kataku simpati. Sue tekelip-kelip jer mendenga anak nya bagi lapuran kat aku tu...
"Gitu lah kita ni Kak Cen...kalau panjang umur, gini lak jadiknya..sebab tu, kalau masa besday...jgn le nyanyi selamat panjang umur....kalau umur dah panjang camni....semua dah out of kontrol...bia le doa panjang umur dan waras hingga akhir hayat...baru betul tu.."kata sue.
Dia sambung lagi. "ni sib baik la Aina nak jaga Sue ni.  Sejak sue pencen keje jadik pengarah Mardi 2-3 tahun lepas, Aina lah yang jaga sue..."
"Ha ah...letih aina tau....!" sampuk Aina.
"Heppp...jgn cakap cam tu..nanti jadik anak durhaka. Aku dulu lagi tak cukup tgn nak jaga hang....asik pi main gop jer...sampai bebenjol auntie Wati tu hang pekeje kan."
kehkehkeh...kami ketawa tebahak-bahak mengenangkannya...tetiba satu benda jatuh..
"Oooopsss...gigi palesu saper lak yang jatuh tuh...?" aku merasa-rasa dlm mulutku...sib baik gigiku tetap utuh digusi ku...sebab memang dah aku lekatkan dengan gam cap gajah dan dokter gerenti tak jatuhnya...rerupanya gigi palesu si  Sue....pehhhh....semua dah tak origin lagi rupanya....dia cecepat ambil dan suh Aina pergi cuci dekat sink berhampiran.
"Aina sekang ni dah jadik pemain Golf amatur , kak Cen..." sue mula becerita semula nak menutup malu akibat jatuhnya gigi palesu tu. Sue pun rajin gak memain golf kat club golf sebelah umah sue tu..sekang ni jer dah tak larat. Kat depan umah tu si aina buat padang golf sendiri....sib baik kat bakang umah dia tak buat padang golf gak...dapatla sue buat swimming pool sue..jangan tak tau...sue penah jadik juara renang kuak kekupu kuak lentang daerah Bangi dulu tau...."
"Ewahh..kan main hang sue....kau tak penah ajak gpp mai lomba benang kat umah kau ke?"
" ada gak si Sipah. Ary. kak iza ngan wati tu rajin gak jenjalan . Tapi sejak si Sipah tu sibuk  njaga cucu tu, dah jarang dia datang....dalam keadaan sekarang ni, kalau dia mai nak berenang pung, dia tepaksa guna pelampung tayar tu....dah tak larat nak kuak kuak semua tu dah...kalau datang gak sesemua tu...kami buat bbq ajer...Imah ngan kak iza la yang saluu jadik chef bbq kami...ala..cam dedulu gakla...kak cen jer tak penah mai umah sue...." kata sue cam tekilan jer..
"Eh..kak cen sekang baper orang anak...asik citer hal orang lain jer..." tanya sue.
"camtu gak la sue...anak sulung aku tu tgh sibuk ngan projek master dia sambil bekerja. Bisness Nona Roguy.....elok maju nya...5 tahun lepas dia dah antar aku gi Mekah...si abang tu lak dah jadik engineer. keter sepot dah dua bijik dia adiahkan kat aku. dan yg no. 3 tu jadik pensarah. . Legaaa aku bila semua anak-anak aku bejaya dalam idup...aku ni jer yg tak sesudah lagi bajar...asik repeat paper jer..."
kami ketawa lagi. Kali ni sue pegang bebetul gigi palesunya.
"Ada tak denga citer kenkawan kita kat seberang tu?" aku cuba dapatkan maklumat lagi.
"Suri? dia, yang sue tau dah menetap kat Berunai..kawin ngan anak raja Berunai....wa cakap luuuu...bisnes Cyber cafe dia dulu tu dah bekembang luas.  Sekang ni bukan ajer cyber cafe yg dia ada, kilang buat komputer pun dia dah beli 3-4 buah.....linaa lak sue dedenga tinggal kat kolumpo ni gak...berulang sekali sekala ke S'pore.  Dia tu dah lak dah ada kilang buat kapatebang sendiri...Lin airline Enterprise. Sebab dulu dia asik  berulang s'pore mesia...s'pore mesia....lelama tokey kapatebang tu jualkan satu kilang kapatebang kat dia..."
"Oooo..gitu kisahnya..rerasa penah dengan kapatebang cap Lin Airline tuh...nantilah, aku nak contact dia...nak tambah koleksi kapatebang kat depan umah aku tu....dulu aku asik buat koleksi boat mewah jer...tapi sekang ni aku minat nak kumpul kapatebang lak...ngko bagi kontek no. dia nanti ye...!" kataku pada sue.
"Eh sue...aku letih lah....kena balik umah makan ubat lagi ni. Sejak kandungan kolestrol aku naik dulu tu...aku asik kena makan memacam ubat. nak maintain cam Kajol dedulu. kalau tak...aku nanti lemah dan tak de tenaga lak...jomla...sensenang mai umah aku lak..kita buat gathering lagi."
"Bagi la bisness kad akak..."
"Oh ya....nyaris terlupa...this is my card. Email la kalau korang nak mai."
Aku capai handset aku dan tipon dreber aku dtg ambil. Sue dan aina sensalam dengan aku. dan kami peluk arab sekali lagi. Ku capai tongkat ku dan bejalan ke arah pintu keluar. dan babai mereka buat kali kedua terakhir.
Keter Mercz aku dah sampai dan pintu dibukakan untuk aku masuk.  Sue dan Aina tenganga tengok aku . Aku lambai mereka buat kali terakhir. dan arahklan driver aku jalan.
Sue membaca bisness kad yang dia dapat tadi. Di bawah nama, tertera jawatan aku, "Penasihat Sulit Perdana Menteri" !!!!"

Sekian. Cerita pertemuan aku dgn salah sorang GPP pada 45 tahun akan datang.

Semua cerita adalah rekaan semata, tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang telah mati.  Kalau ada pun, itu hanyalah satu kebetulan.


EPISOD 2


GATHERING GPP 45 THN AKAN DATANG (LOM SIAP...)

HOMPEJ
RASMI