Make your own free website on Tripod.com
GPP , 4O TAHUN AKAN DATANG
(EPS 2)

      TULISAN :    CENCOROT
          EMAIL :     skshah@tm.net.my
 

Hari itu aku berjalan sendirian di tepi pantai.  Orang tidak begitu ramai bersantai hari ini. Maklumlah, 3/4 bulan. Gajipun belum keluar. Orang pun tak sanggup nak keluar menghabiskan saki baki wang belanja mereka.
Aku duduk di bawah pepohon rhu yang masih tegak berdiri dari aku kecil dahulu lagi, hingga kini.  Aku memang selalu berkunjung ke sini dan melepak di bawah pokok ini.  Aku perhatikan  bebudak berlari-lari anak dan orang tua yang berlari-lari style orang tua, mengejar ombak di pantai. Aku terkejut bila tiba-tiba bahuku disentuh oleh seorang anak kecil. Nasib baik aku tak melatah.
"Maaf Nek,telanggar..." kata budak yang dalam lingkungan usia 5 tahun itu.  Dia terus berlari menuju ke arah bangku di belakang pokok yang aku duduk ini..di mana ada sekumpulan orang sedang duduk menikmati makanan.
Ada seorang perempuan tua yang pelik perangainya yang buat aku mushykil.  Dia asik memandang ke arah aku. Budak tadi datang menghampirinya dan memeluknya. Dia berbisik sesuatu ke telinga budak itu dan cucunya itu terkebil-kebil mendengarnya. Mungkin ngumpat aku lah gaknya. Aku peratikan diri aku dari atas ke bawah, ada yang silap ke...rasanya tak de yang kurang. Lebih kurang dia gak...aku masih anggun, dengan seluar jeans water proof aku,  dan blouse yang aku pakai kemas yang memang ku khaskan utk berjalan di tepi pantai.  Jenis yang kalau angin tiup, tak nampak perut aku. Arwah suami aku memang saluu pesan kat aku, kalau nak jenjalan tepi pantai, jgn pakai pakaian yang lelembut. Dan aku saluu ingat pesanan dia tu walaupun dia dah lama reput dalam kubur. 
Tapi hari ni aku risau gak,..kot-kot orang pompuan lak yg nak ngurat aku. Eeeee..tak kose aku....tak ndakla aku jadik lesbian tua....naper lah orang tu pepandang aku semacam lagi. Padahal ramai orang lain yang dia boleh pandang.  Tak leh langsung nak biarkan aku aman sendirian tanpa gangguan. Saper lah agaknya orang ni. Rasa nak aku flying kick ajer.
Budak kecil tadi datang lagi pada aku.  Dia kata, "Nenek saya kim salam.." pastu dia berlari semula ke arah orang tua tu.
Eeeee...orang tua ni...tebiat gaknya. Dah setat kim kim salam lak.Hah..moklekomsalam.jawab hatiku tak ikhlas.
Aku bangun dari tempat dudukku.  Baik aku beredar sebelum nanti orang tu datang reraba aku lak.  Tapi sebelum aku sempat bergerak, tetiba dia dah ada depan ku cam magik lak.
"Errkkk....maafkan saya..saya nak gi dah ni...."kata aku , takut gak sesikit.
"Eh...cepat bena nak pegi....nantilah...duduk dulu." katanya, ngengada tul. Tak sanggup tul aku memikirkan keadaan manusia sekang ni yang nak ngurat tak kira sama jenis atau tak sama.
"Takper lah, kuda saya dah lama tunggu tu. Kang kuda tu haus lak."
"isshh..janganla gitu. aku nak tanya bebetul ni." kata dia.  Aku pun kesian lak. Jadi aku tunggulah kejap.
"Aku rasa cam kenal kat kau nih,"kata dia memulakan pertanyaan bonus.
"Kau ni 'tetikus' kan???"
"woiii..bebaik sikit. Tetikus mana lak nih..awak salah orang..dah..ketepi, aku nak gi.."kataku, bosan melayan kerenah orang giler tu.
"kalau tak tetikus, mesti adik badik tikus gak..." kata dia tak beputus asa nampaknya.
Aku rasa nak dusyum ajer orang tua tuh. Tetiba aku tingat salah satu nick name ku yg beribu waktu bergiat aktif di cyber masa memuda dolu...'cencorot' !!
"errr....mana kau kenal aku..aku tak kenal kau pun..aku dulu penah guna nama cencorot. Betul ke kau kenal aku? saper kau ni...saper.....???!!" aku gertak dia bagitau cepat nama dia.  Sebab aku memang sedang menjejaki kenkawan cyber waktu memudaku dulu.  Hari tu aku dah bejaya jumpa Sue....Alhamdulillah, dia masih idup lagi walaupun memori dia dah kureng sikit. Aku memang tingin gak nak jumpa yang lelain tu.  Tapi orang tua sorang ni saper lak ye..aku tak perasan lak ruper dia.
"Ha...takkan kak cen tak ingat kat saya....kat sini lah tempat kita memula jumpa dulu, masa tu kak cen bawak saya naik bot...kita naik dua orang ngan anak saya sekali.....ingatla balikk.." katanya lagi bunyik cam merayu-rayu suh aku recall balik kenangan lama.
Akhirnya aku teringat gak balik kat Minah tua sorang ni.
"Ary?????Maz??????Ngko ke????Laaaaaaaaaaaaa..mana la aku ingat....dulu roper kau ala Amy Mastura...sesikit cam Mazuin tu kan...?? Tapi sekang belain sungguh, krepot abiss nooo..!!"
"Betullah tu..mehla kita pepeluk Arab....." katanya sambil siap mendepa tangan mahu memelukku...aku tak nak hampakan dia lalu kami pun bepelukan Arabla berdua diperatikan dik cucu-cucunya.
Selesai berpelukan alakadarnya, aku ajak dia duduk. Tak larat dah aku berdiri.
"Uhukk...uhukk....hummppphh....batuk aku mai dah...ngko nak tau Maz...aku bebaru ni ada terjumpa si Sue...kau ingat tak lagi, si Sopiah Jin tu lahhh....alahai...yg anak dia suka bena main gop dulu tu..."
"Ha'ah..ingat..ingat...ye ke akak jumpa dia....heheh...lama dah saya tak pegi kat umah dia. Last sekali masa umur saya 60 thn dulu...mandi swimming pool kat bakang umah dia tu ngan kenkawan lain.  Lepas tu saya balik kampung. Beli tanah kobun, noreh gotah. Tapi la ni dah tak tedaya dah...upah orang jer noreh...cukupla makan dan nak bayar loan 5 bijik umah yang saya sewakan kat Kolumpo tu."
"Amboi...bijak dahulu, senang kemudian...pandai kau berimbesmen ye.. cam aku ni ha...tak sempat nak berimbesmen semua tu...aku beli kondominium 16 bijik kat kolumpo, pehtu aku jual...pehtu aku beli lain..pehtu aku jual balik...abis gitu jer lah....untungnya tak banyak mana...tapi aku tak sesusah nak jaga sangat umah-umah tuh."
"Betul kak Cen, bembarang sekang ni mahal kan main....dari dulu Maz saluu cakap skrip yg sama, "bembarang sekang ni mahal kan main..." tak penahla nak ubah skit...bembarang sekang ni murah jer...tak macam dulu....ha..kalau gitu kan ke sedap kita gi sopping kan kak Cen."
"ish kamu ni..sama jer dgn si sue tu...asik soppingg jer...uhukk..uhukkk.....ni haaa...kau sekang ni dok kat kampung lah ye....?"
"Tak juga kak cen, saya noreh tu kat kampung, tapi dok kat Serdang, berulang la gi noreh dulu tu...ni sebab lama dah tak gi mandi laut, cucu-cucu pun bising ajak gi mandi laut. Saya tak tau la tempat lain selain dari kat Seri Pena ni jer....tetiap kali saya dtg. sini, mesti tingat kat kak cen. Tingat masa kita lom kenai ruper dulu tu....masa tu kak cen suh saya berdiri dengan kaki sebelah dan pegang buah oren sebelah tangan bia senang nak cam..."
"kehkehkeh.....uhuk..uhukk..."tebatuk batuk aku ketawa.
" la ni nak bediri 3 kaki pun aku tak leh tahan lama...dah tua...tulangpun dah rereput. ngabiskan masa kat umah ajer la ni...almaklumla..kubur kata mari...rumah kata pergi. Masa memuda asik enjoy sana sini. Masa aku sesihat dulu salu bagi alasan tak nak semayang.  Sekang ni walaupun ada alasan, tapi aku semayang gak...tapi itule...lenguh sana, lenguh sini.  Masa memuda asik jer aku gi gathering sana,..gathering sini, surau sebelah umah pun aku tak gi ikut pogrem...sekang ni..uhukk...uhuukk...surau 4 batu jauhnya, aku pegi gak...memikirkan masa untuk aku dah tak lama....ngko amacam Maz....ngko rasa tak cam yang aku rasa bila dah tetua cam ni....?"
"Rasa kak....mana boley tak rasa.  Tetiap kali tengok kat cermin, ..jauh bena bezanya roper aku ni dibandingkan ngan dulu. Saya pakai memacam kerim takut kulit bekedut ...bia nampak cantik sampai bebila...tapi,....lihatla donia.....inilah Maz @ Ary sekang nih...kejulitaan ku yg dah dimakan usia...ndak atau tak ndak...kak cen tgkla dalam mata ni...dah kelabuuu...beselaput....berair-air bila nak nengok tibi...ni tadi ntah camner boleh jadik terang lak nampak kak cen ni...he heheh...uhuk..uhukk...!!!"
"Aku ni kan....tak suka gak tgk muka aku yg tak macam Kajol atau Madhuri lagi nih....aku penah gak masa umur aku 55 tahun dolu, pakai rambut pelesu...pakai bulu kening palesu, bulu mata palesu...tegangkan kulit ngan putih telur....semua palesu lah kate ko....yg dedalam tupun aku palesukan....bia anggun sentiasa,....tapi anak-anak aku marah lak....dia kata aku buang tebiat...uhukkk..uhukkk...maka tetap la aku dgn keoriginalan aku....makin reput dan bekedut dan sempot..."
"hehehhehe....eh....mana abang kak cen...boleh gak dia sembang-sembang ngan Jamel tu..sian orang tua tu dok sensorang, dah la tongkat dia maz pinjam ni ha..."
"isk kamu ni...kamu tak ingat ke yg dia dah lamaaaa reput dalam kubur lebey patploh tahun yg lepas......awatnya pinjam tongkat orang lain...tongkat kamu tak de ke...?"
"Ala kak cen..lupa la...sori aaa...tak rockla pakai tongkat...nampak sepuluh tahun lebih tua....hehehe...uhukk..uhukkk...ni sebab Maz ni takut tesungkur jalan atas pasir pantai ni....lagipun dia bukannya larat nak jenjalan bedua nih.."
"Cisss...ngko nak naik jet ski tak?? Jet ski aku ader tu ha...kalau nak..boleh kita naik bedua...."
"Eh...udahle Kak Cen...nak jalan atas pasir ni pun tegigil gigil...nak naik jet ski lak...tak mo lah...Maz la ni saluu mabuk naik keter....kalau naik bot lagi la mabuk...uhukkk..uhukkk.."
Tetiba cucu dia datang berlari-lari...."Nekk...nekkk, tok panggil suh balik...tok suh brenti pokpek pokpek tu..dia suh papah dia balik ke apartment....!!"kata sikecil tu...
"Atok Jamel kamu tu ngengada tul...mana larat aku nak papah dia...pegi pangge ayah kamu papah dia....sat lagi mai papah nenek lak...." herdek Maz kat cucunya, cucunya terus berlari pegi.
"Ha kak cen, dah sampai masanya kita bepisah lagi. Bila agaknya kita dapat bejumpa?"
"Ye la..tak tau la Maz,..tah-tah ni kali akhir aku jenjalan kat laut nih...esok lusa tah aku padam....camner pun....ngko call la aku..ni no. tipon umah aku....email aku pun ada tu....sesekali ada gak aku tenet....ngko betenet lagi tak la ni?"tanya ku sambil ku hulurkan bisness kad aku.
"Ha'ah...ada kak...nanti Maz email yo...tupun kalau PC tua tu elok lagi...takpun nanti Maz suh cucu maz tolong buatkan email."
OKlah Maz weii...aku nak balik dah ni..ngko bebaik la jaga diri...masa lalu tepi swimming pool tu kang, bebaikla..kang tergelicik lak masuk dalam tu...kuda bosi aku dah lama nunggu tuh...kang susahlak nak stat...kener lak aku mintak tolong bebudak muda tu.."
"aikk..kak cen naik kudo bosi 4333 tu lagi ke??"
"idak le...yg tu dah antar muzium...la ni naik motor bosar sikit...sajer nak ronda-ronda tepi pantai nih. Muak kalau asik naik keter jer.." jawabku.
"Ewahhhh....kan main kak cen heh...masih tak brubah..."
"Besa lah tu. Bia body brubah, tapi imej cam tu gak..cuma kita kener ikut predaran zaman sikit. Dulu 99, sekang dah taun 2040. oklah Maz..kalo layan hang ni, sampai besokpun aku tak bebalik...chiaw dulu..uhukk-uhukk...babai..err..kim salam kat member yg kau dpt jumpo yo..satu lagi, kau nanti tak yah bayarla sewa apartment tu, sebab aku yang punya.  Aku dah beli Seri Pena tu 20 taun lepas. Kau koba kan kat kaunter pembayaran tu yg aku kata tak yah bayar."
"Gulp....kak cen punya????? ciss....awat tak habaq awai-awai...!! ok kak cen...hati-hati di jalanraya...babaii..!!"

Lalu aku setat kudo bosi ku..sib baik boleh setat..dan dgn penuh begayanya aku melambai Maz @ Ary dgn cucu2nya..Ooooppss..sikit lagi aku telanggar tong sampah kat simpang tu sebab asik mandang kat diorg tu..

sekian citer pertemuan ku dengan salah sorang lagi GPP 40 tahun akan datang. Dan ini bukanlah satu perkara yang mustahil ....betul kan...??