Make your own free website on Tripod.com
GATHERING POKPEK 45 THN AKAN DATANG



Akhirnya kami berjaya mengumpulkan semua gengPokpek dan berpakat mengadakan gathering lagi setelah 45 tahun tidak bertemu.
Aku cam biase suh dreber aku antar.  aku melangkah masuk ke dewan Hotel Lima Bintang yang kami tempah untuk gathering kami tuh. Aku yang sponsor. Alah...sikit jer...masa dedulu asik diorg jer yang sponsor, aku tukang makan dan tukang ikut jer...bila lagi aku nak balas jasa diorang.
Masa masuk tu, dah ramai rupanya yang sampai. Memasing berpaling ke arah aku dan tercengang-cengang...nak tegur, takut salah orang.  Aku nampak Sue ngan somi dia..sibuk jer orang tua tu memilih makan ala Buffet yang disediakan lebih awal. Aina pun ada eskot gak walaupun ayahnya hadir sama.  Ayah dia pun 2 X 5 gak..kene jaga saluu....
Sorang pompuan tua yang gemok sedang duduk di kerusi rancak besembang dgn sorang tua yang tinggi kurus kering tapi bongkok...saper gaknya tuh. Aku rasa cam kenal. Eeer..memang sepatutnya aku kenal...sebab mereka tu lah geng sambaria aku masa memuda dulu.  Aku bebuat gagah. terus gi kat sigemok tadi.  "Err....asalamolekkom...saper ni ye..."tegur ku..
"weh.kak cen kan??? .tak kenal kat aku lagi ke....ciss..bebetul tak patut...ni Sipah lah....!!"
"Ohh....sipahhh..kau dah gomok sekang,..mana la aku kenal....".....kami bepelukan...patah tulang aku dipeluknya....
"Ni sorang lagi meh aku teka...mesti wati kan...kan..kan..??"
"Bijakk..bijak...sib baik kau kenal aku lagi..kalu idak, maun jer aku dusyumm kau..kikikikokok.."
"dari kebongkokan kau aku dah dpt agak..ngko sihat wati..?"
"Sihat mende..ko tgkla aku ni, sekang ni asik kener jaga cucu jer...dahle cucu semua nenakal esp. anak si Ajim tu..ko tau kan...aku ada 10 org anak...3 orang dah kawin dan ada 6 anak, 6 orang dah kawin gak, ada 4 anak tetiap orang...dan sorang bujang aku tu kata tak ndak kenkawin lak...tahlah..budak muda sekang...ko kira la ..baper cucu aku.."
Aku kuarkan kalkeleter aku dan setat ngira..3 x 6 = 18  6 x 4 = 24 , 24 + 18 = 42....MAK OOIII....42 orang cucu Wati....ramei nyaaa..
"Alahhh kak cen....cucu cicit aku lagik ramai...bayangkanlah...aku ada 15 anak...seseme dah menikah...anak tiri tu ada 8 orang...pun semua dah nikah...sekali diorang balik, rumah tu rasa cam kat Zoo Negara. Memacam bunyik ada. Aku pun tak ingat baper ramai cucu yg aku ada...tapi sonok gak..diorang semua bebaik..sepoting ngan aku nih...tetiap kali jengok aku, mesti ada bawak adiah kasik kat aku...yg saluu nya bagi adiah komputer la..."
"Amboi, Cik Pah...cucu hang bagi adiah komputer tetiap kali balik...baper kali diorg balik tgk hang dlm sethn...?" tanya Wati.
"Errr....tak le saluu pun...6 taun sekali...hehehe..."
"Aparaaa...eh Pah...anak-anak hang keje apa sampai balik jarang sgt tuh...? Diorang keje kapal ke??" aku lak nanya.
"Tak de la kak cen...diorg keje dedekat ni jer...tapi maklumla...aku beri syarat kalau nak balik, kener bawak adiah komputer....."
"Laaaaaaaaaaa..patut laaaaaaaa....." kata aku dan wati srentak...
"hampeh tul kau ni Pah...buat naya anak cucu jer...ngko masih trus kan keje dedulu tu ke???" aku tanya lagi.
"Mesti la ....bukan sbb sesak duit..tapi jadik hobi jer....tapi sekang ni aku dah tak pi buat sensorang lagi dah...lepas kak cen tarik diri dari jadik bisness partner aku dulu tu...! Aku sekang dah pakai assistant...8 orang , yg cam kau cadangkan dulu tu...ala...assistant yg paler botak tuh....aku dpt kontek member kita yg paler botak yg saluu dok tepi highway dulu tu..ala...si toyol tuh...ha...dia la. yg carikkan geng sebangsa dia berkhidmat ngan aku...kalau hangpa denga ada masuk berita pasai rompakan besar-besaran tu...aku le punya keje....muahahhaha..." ketawa lagi si Sipah Gomok nih. Tak per la...asalkan dia gumbira.
"Eh..cen..aku dedenga dari sue, dia kata ko keje jadik Penasihat PM....kan main ngko yek..." kata wati.
"Ala....aku dah ndak pencen dah ni..PM tu pun tgh mikir2 nak brenti kan aku...sib baik la aku ni dah banyak reter yg aku kumpulkan sepanjang keje tu...tak kisah la kalau aku brenti pun..."
"Ye la kak cen...tak sangka kak cen jadik penasihat PM lak...dulu loq laq je pangai.." si sipah lak kata.
"Ngko jgn le kekecilkan kebolehan aku nih...kalau ngko nak tau...masa PM buat keputusan utk mansukhkan jawatan Timbalan PM tuh...aku yg suruh. Aku yg nasihatkan dia...kalau nak jadik PM lelama cam Arwah Dr. M tu, jgn adakan jawatan TPM....nanti mesti dia nak rampas kose..."
"Oooooo..padanla...ngko la punyer keje yek...." kata Wati.
"errr...jgnle marah kat aku...masa aku bagi cadangan tu, aku pun tak seda...."
Tetiba sorang pompuan datang dan duduk di tepi aku...
"Assalamolekkom...konal lagi tak ?"
"Eerrrr....saper lak nih...Kak Iza ke....huwaaaaaaaaaaaa....lamernya kita tak jumpaaaaaaaaaaaaaaaaa....." aku menjerit kegumbiraan...tak ku sedar, aku terpeluk kak iza, hinggakan jatuh sepek dia.
"weh..bebaik..jgn pijak sepek mahal aku tuh..."kata kak Iza.
"Ni aper citer nih...nak njoin boleh tak?"
"Eh..pesalahnya....duk jer la kat sini.."kata Sipah.
Sorang waitress datang menghulurkan air tembikai kat kami.  Kami pun ambik sorang segelas....
"err..nak..sirih ada tak?" tanya Sipah.
"Mahap nek...sirih tak de...kuaci ada la...ndak ke.?" kata gadis comel tu.
"Emm...boleh gakla...aku ni sebenanya dah ketagih sireh..kuaci kuaci lah..sedap gak makan sesambil sembang nih.." kata Sipah...ntah camner la dia nak makan kuaci tu...agaknya telan ajer....mana dia ada gigi lagi...gusi jer yg aku nampak..sruper cam aku gak.
Sebentar kemudian budak pompuan tu dtg lagi hantar kuaci yg dah siap di buang kulit.
"Kak Iza dok kat mana la ni???" aku mula menginterview kak Iza..dah lebih 30 thn aku tak jumpa dia.
"Mana lagi..kat Kelang la...Bang Radhi tu..ajak duk serumah..
"Saya dedenga akak ada 13 orang anak....kan main njadi lagi kak...heheh." tanya aku.
"Dah Tuhan nak beri...abihcamno...akak keje kat UPM tu sampai taun 2010 jer...lepas kali akhir kita jumpa tu la..pehtu brenti..niaga kekecik...abg Radhi lak bisness dia makin maju...tu dia tak kasi gi keje lagik..suh dok umah jer goyang kaki...tapi akak ni tak biasa la duduk aje...jualla krepek sesikit . Bebudak pun dah bebesar sekang nih..syafiq ngan syafika tu dah ada kuarge memasing...adik-adiknya semua rerapat lahirnya...jenuh gak nak njaga diorg tu dulu. Umur 50 thn baru brenti branak...tu pun sebab misi kat sepital tu marah...hehehe..abih camne kan... dah rezeki..."
"Amboii...kak iza...kan main lagi..tapi nampak akak ni makin uzur la ni...tak sesakit ke masa nak kemari tadi..?"aku tanya.
"Abang Radhi ada..dia tolong pimpin akak tadi...bila dia mengah, akak lak tolong pimpin dia...tu dia ha...tgh sembang ngan saper tah tu..yg pakei spek itam tu.."

"Nampak tak pompuan tua yg badan langsing kat sebelah sue sana tu? kenal tak saper dia?"  tanya kak iza kat kami.
"Ntahle kak...mata ni bukannya nampak sangat." kata wati.
"Ye la kak...sayapun...sejak kat kedai sepek dah tak de power utk mata rabun saya ni...saya tak lagi ganti sepek lama nih...tak baper nampak la kak...saper dia tu?"
"Haaaa..tu lah Imah..."
"Imah mana? Imah si Hexum tu ka..atau Imah Hani bini si Usin tuh ato Imah @ lini tu??"
"Ha...Imah Hani tu la...lain roper dia kan...dia akhirnya bejaya kurus kan badan...tapi masa umur dia 60 thn.....hehhe"
"Panggilla dia ke sini..kita sembang sama..." kata sipah..jeles sebenanya.
"Nanti la..tadi akak memang ngan dia...dia suh akak gi dulu...sat lagi dia datangla ngan Sue nanti." kata kak iza..
Letihnya aku sensembang ni...rasa nak carik katil jer, nak bembaring.

Aku bagi arahan kat DJ yg dilantik kat dewan tu suh buat pengumuman utk brehat.

"PENGUMUMAN KEPADA SEMUA HADIRIN HADIRATůSEKARANG DI MINTA SEMUA BERATUR AMIK KUNCI BILIK HOTEL DAN BOLEH BEREHAT HINGGA MINUM PETANG NANTI."

Maka semua yang hadir pun beratur dan berebut-rebut macam bebudak untuk mengambil kunci bilik hotel masing-masing, yang mana ada somi, suami mereka lah yang ngambikkan, tapi memana yang lebih bertenaga dari somi mereka, mereka jer lah yg beratur..cam aku, saper lagi nak ambikkan, kalu tak aku sendiri ler....amboi, tgk tu..si Aquilaria ngan adikaqilah tuh....berlari-lari lak depa, maklumla..depa tu muda sikit dari aku. Aku rasa Adikaqilah tu mesti nanti salah masuk bilik, sebab aku diberitahu yang mata dia tak baper terang lagi dah.  Walaupun aku tak ler baper kenal ngan dia, tapi aku ajak join gak, sebab dia rajin gak memeriahkan kk tahun 90an tu. Samada dia  kenai atau idak kat aku, aku jemput jer.  Semua nama dan alamat diorg aku dapat dari tokey kedai. Nak carik tokey kedai pun sampai gugur rambut aku, baru jumpa.  Si Laria tu pun aku dapat ederes dia dari Grid, ala....grid yang rajin lepak lepok kat kk tu la....haaaa...tu pun dia, sian dia....dok ataih kosi roda jer....dedenganya, masa memuda dolu dia terlanggar net badminton tu..pehtu teruih dia tak larat nak bangun bejalan....err...tak lama lagi sembuhla sakit dia tu...berubat baru jer 30 tahun.
Dahlah, aku tak larat, aku naik lif dan terus carik bilik aku.  Sib baik jumpa.  Memula tu aku tesilap masuk kat pintu tandas....yaaaargghh....
Setelah besusah payah, akhirnya aku jumpa gakla bilik aku.  Sebelum masuk bilik tu, aku tepandang sorang tua cam aku gakla, tengah meraba-raba carik bilik dia.  Mesti geng pokpek gak sebab dia pakai nemtek GPP.  Aku perati jer...last-last dia gi kat sebelah kanan bilik aku sambil genyeh-genyeh mata, dia tengok aku....aku tgk dia...rerupanya si Ary....cehhh...."mana ko pegi ary oooiii..."
"Ooooo....kak cen ropernya....aku ncari tandas tadi...tak jumpa....."katanya.
"apalaaa..kan ke kat dalam bilik tu ada tandas????" aku kata kat dia....dia ni dah nyanyuk agaknya..
"Ishhh kak cen....40thn lepas, ada 2 jenis tandas jer...tapi la ni...jenis yg baru tu...kat dlm bilik otel tu....ader ke...nak buang air kener baring lak.......tu yg aku nak gak cuba ncari tandas pesen lama nih...!"
"Eh..ye ke.....kalau ye la...nanti kalo ngko jumpa yg pesen lama tu, ngko kabo le kat aku ye...ni ha...bilik aku nombo 700 ni."
"Iye le kak...kalo aku jumpa kang aku habaq le...dahla...aku dah tak tahan nih...kang kener lak budak house keeping tu lap lantai ni ha....gi dulu yek.."
Aku geleng kepala....itula....lenkali, kalau dah tau diri tu dah tua...pakaila pampers cam sue tu ha.....alamakk...aku pun lupa nak pakai gak tadi...sib baikla aku minum tak banyak. dapat berehat.